2015-01-08

Statut

 

 

 

 

 

 

 

 

STATUT

Żłobka Miejskiego w Tychach

 

 

Rozdział I

Postanowienia ogólne

 

§1

1.    Żłobek Miejski w Tychach zwany dalej „Żłobkiem” jest jednostką organizacyjną Miasta Tychy, działającą w formie nieposiadającej osobowości prawnej jednostki budżetowej.

2.    Nadzór nad działalnością Żłobka sprawuje Prezydent Miasta Tychy.

 

§2

Żłobek działa na podstawie:

1. ustawy z dnia 4 lutego 2011 roku o opiece nad dziećmi do lat 3 (Dz. U. 2020.326)

2. ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządziegminnym (Dz. U. z 2020.713)

3. ustawy z dnia 27 sierpnia o finansach publicznych (Dz. U. 2019.869)

4. niniejszego Statutu.

 

§3

1.    Siedziba Żłobka znajduje się w Tychach przy ul. Fitelberga 4.

2.    Nazwa Żłobka brzmi: Żłobek Miejski w Tychach i jest używana w pełnym brzmieniu.

 

 

Rozdział II

Cele i zadania Żłobka

 

§4

Celem Żłobka jest zapewnienie dzieciom opieki oraz warunków do wszechstronnego rozwoju a także wspomaganie rodziców/opiekunów prawnych w wychowaniu i opiece nad dzieckiem.

 

§ 5

     Do zadań Żłobka należy:

1. zapewnienie dzieciom opieki w warunkach bytowych zbliżonych do warunków domowych poprzez prowadzenie zajęć opiekuńczo-wychowawczych i edukacyjnych, właściwych
do wieku rozwojowego dziecka oraz uwzględniających rozwój psychomotoryczny, emocjonalny i społeczny dziecka;

2. prowadzenie zajęć zabawowych z elementami edukacji, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb dziecka;

3.  wspomaganie i stymulowanie indywidualnego rozwoju dziecka zdrowego
i niepełnosprawnego ze szczególnym uwzględnieniem rodzaju niepełnosprawności;

4.  zagwarantowanie zdrowego i racjonalnego żywienia dzieci, uwzględniającego obowiązujące normy żywieniowe zgodne z wymaganiami dla danej grupy wiekowej oraz indywidualne zalecenia lekarskie;

5. współdziałanie z rodzicami w sprawach opieki i wychowania dzieci.

 

§ 6

Cele i zadania Żłobka są osiągane poprzez:

1. stosowanie różnych metod i form pracy z dziećmi uwzględniających ich rozwój psychomotoryczny;

2. stymulowanie procesów rozwojowych dzieci poprzez wykorzystanie ich własnej inicjatywy;

3. zapewnienie dzieciom możliwości odpoczynku w formach dostosowanych do ich wieku;

4. zapewnienie dzieciom pobytu na świeżym powietrzu;

5. współpracę z rodzicami/opiekunami prawnymi, w tym poprzez organizację spotkań, zajęć otwartych oraz włączanie rodziców w działalność grupy.

 

Rozdział III

Warunki przyjmowania dzieci do Żłobka

 

§ 7

1. Do Żłobka przyjmowane są dzieci w wieku od ukończenia 20 tygodnia życia do ukończenia 3 roku życia. W szczególnie uzasadnionych przypadkach możliwe jest przedłużenie pobytu dziecka w Żłobku do ukończenia 4 roku życia.

2. Postępowanie rekrutacyjne przeprowadza się co roku na kolejny rok szkolny na wolne miejsca w Żłobku, w terminie określonym przez dyrektora, przy czym przyjęcia do Żłobka prowadzone są przez cały rok.

3. Podstawą przyjęcia dziecka do Żłobka jest wypełnienie „Karty zgłoszenia” i złożenie jej
w terminie podanym wcześniej przez Dyrektora.

4. Do Żłobka przyjmowane są dzieci, których rodzice zamieszkują na terenie Tychów.

5.W pierwszej kolejności do Żłobka przyjmowane są dzieci z rodzin wielodzietnych, dzieci legitymujące się orzeczeniem o niepełnosprawności, dzieci obojga pracujących rodziców/opiekunów prawnych, prowadzących działalność gospodarczą, studiujących lub uczących się w trybie dziennym lub pracujących na podstawie umowy zlecenia.

6. W przypadku większej liczby dzieci spełniających warunek, o którym mowa w ust. 4, niż liczba wolnych miejsc w Żłobku, pierwszeństwo w przyjęciu do Żłobka mają:

1) dzieci z rodzin wielodzietnych;

2) dzieci niepełnosprawne, posiadające orzeczenie o niepełnosprawności;

3) dzieci z rodziny, w której u rodzica/prawnego opiekuna lub rodzeństwa orzeczono znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności bądź całkowitą niezdolność do samodzielnej egzystencji na podstawie odrębnych przepisów;

4) dzieci rodzica/ prawnego opiekuna samotnie wychowującego dziecko rozumianego jako rodzica będącego panną, kawalerem, wdową, wdowcem, rozwódką, rozwodnikiem albo rodzica w stosunku, do którego orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów, a także rodzica pozostającego w związku małżeńskim, jeżeli jego małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności;

5) dzieci, których rodzeństwo uczęszcza do Żłobka;

6) dzieci o szczególnie trudnej sytuacji społeczno-finansowej (np. objęte pieczą zastępczą, nadzorem lub świadczeniami MOPS bądź innej instytucji  lub posiadające opinię o konieczności objęcia opieką żłobkową-sąd);

7) dzieci, które zostały poddane obowiązkowym szczepieniom ochronnym określonym w rozporządzeniu ministra zdrowia w sprawie obowiązkowych szczepień ochronnych lub też zwolnionych z tego obowiązku z przyczyn zdrowotnych.

7.  Kryteria wymienione w ust. 6 mają charakter równoważny, z zastrzeżeniem przypadku, w którym, liczba wniosków nadal przekracza liczbę wolnych miejsc w Żłobku. W takiej sytuacji stosuje się kolejność kryteriów wymienionych w ust. 6.

8. Dzieci nieprzyjęte do Żłobka w związku z brakiem miejsc umieszcza się na liście oczekujących na przyjęcie do Żłobka.

9. W przypadku zgłoszonej przez rodziców/opiekunów prawnych nieobecności dziecka w Żłobku trwającej dłużej niż jeden miesiąc, dyrektor Żłobka może przyjąć na miejsce tego dziecka na czas jego nieobecności inne dziecko z listy oczekujących

10. Lista oczekujących na przyjęcie do Żłobka jest weryfikowana pod kątem spełniania przez dziecko warunków, o których mowa w ust. 7 - 8 wg stanu na dzień poprzedzający dzień zwolnienia miejsca w Żłobku.

11. Dziecko, które nie zamieszkuje na terenie Tychów może zostać przyjęte do żłobka, jeżeli Żłobek po zaspokojeniu potrzeb osób o których mowa w ust. 7 - 11 dysponuje jeszcze wolnymi miejscami.

 

§ 8

1. Skreślenie dziecka z listy wychowanków Żłobka może nastąpić w każdym czasie
w przypadku niewywiązywania się rodziców/opiekunów prawnych z obowiązku wnoszenia opłaty za pobyt dziecka w Żłobku lub opłaty za wyżywienie dziecka lub łącznie obydwóch opłat w czasie przekraczającym 30 dni od wymaganego terminu wpłaty.

2. Skreślenie dziecka z listy wychowanków nie zwalnia rodziców z obowiązku uregulowania zaległych opłat.

3. Podstawą odmowy udzielania usług opiekuńczych lub odmowy ich kontynuowania jest obiektywny brak możliwości ich świadczenia, występujący w szczególności w sytuacji:

1)   ograniczonej liczby miejsc w Żłobku,

2)   zagrożenia epidemiologicznego,

3)   możliwości narażania na uszczerbek zdrowia i bezpieczeństwa podopiecznych,

4)   konieczności przeprowadzenia prac remontowych.

 

Rozdział IV

Zasady ustalania opłat za pobyt i wyżywienie dziecka w Żłobku

 

§9

1. Odpłatność za pobyt dziecka w Żłobku wnoszona przez rodziców/opiekunów prawnych obejmuje:

1)   miesięczną opłatę stałą,

2)   dzienną opłatę za wyżywienie (stawkę żywieniową),

3)   opłatę dodatkową za każdą godzinę pobytu dziecka wydłużoną ponad wymiar
10 godzin dziennie lub poza godzinami pracy Żłobka.

2. W przypadku zgłoszenia nieobecności dziecka w żłobku przed godziną 8:00 dzienna opłata za wyżywienie nie jest pobierana.

3. Wysokość opłat wskazanych w punkcie 1 ustala Rada Miasta Tychy w drodze uchwały.

4. Nieobecność dziecka w Żłobku nie ma wpływu na wysokość opłaty za pobyt z zastrzeżeniem ust. 5.

5. Jeżeli nieobecność dziecka w Żłobku spowodowana jest zawieszeniem lub ograniczeniem działalności Żłobka, opłata za pobyt podlega zwrotowi za te dni.

6. Rodzice/opiekunowie prawni zobowiązani są zgłaszać przewidywany okres nieobecności dziecka w Żłobku osobiście, telefonicznie lub na adres email Żłobka.

 

Rozdział V

Zasady udziału rodziców w zajęciach prowadzonych w Żłobku

 

§ 10

1. Rodzice/opiekunowie prawni i pracownicy Żłobka współpracują ze sobą w sprawach opieki, wychowania i edukacji dzieci na bieżąco, okresowo i okazjonalnie.

2.  Opiekunowie sprawujący opiekę nad dziećmi w Żłobku prowadzą indywidualne konsultacje i udzielają porad rodzicom/opiekunom prawnym w zakresie pracy z ich dziećmi.

3. Organizowane są zebrania z rodzicami i spotkania indywidualne z rodzicami/opiekunami prawnymi dziecka w celu udzielenia informacji na tematy opiekuńczo-wychowawcze.

4.  Organizowane są uroczystości okazjonalne i integracyjne, w tym z udziałem rodziców/opiekunówprawnych i innych członków rodziny dziecka.

5. Udział rodziców w zajęciach prowadzonych w Żłobku odbywa się po wcześniejszym uzgodnieniu terminu i czasu z dyrektorem Żłobka.

 

Rozdział VI

Organizacja i zarządzanie Żłobkiem

 

§11

1.  Żłobkiem  kieruje i reprezentuje go na zewnątrz Dyrektor powołany przez Prezydenta Miasta Tychy.

2. Dyrektor podejmuje samodzielne decyzje dotyczące funkcjonowania Żłobka i ponosi
za nie odpowiedzialność.

3. Dyrektor wykonuje czynności pracodawcy w stosunku do osób zatrudnionych w Żłobku.

4.  Dyrektor sprawuje bieżący nadzór nad wykonywaniem zadań statutowych Żłobka
z zastrzeżeniem czynności należących do kompetencji organów nadzorczych.

5. Do realizacji zadań statutowych Żłobka Dyrektor jest uprawniony do podejmowania decyzji w formie zarządzeń, regulaminów i instrukcji.

 

§12

1. Żłobek posiada następujące jednostki organizacyjne podległe Dyrektorowi :

1) stanowiska do spraw administracyjno – gospodarczych,

2) oddziały dziecięce,

3) gabinet pielęgniarski.

 

Rozdział VII

Mienie żłobka

 

§ 13

 1. Mienie Żłobka jest mieniem komunalnym stanowiącym własność Miasta Tychy

2. Żłobek gospodaruje powierzonym w zarząd mieniem zgodnie z przepisami i zapewnia jego należytą ochronę jak również właściwe wykorzystanie.

 

Rozdział VIII

Gospodarka finansowa

 

§14

1. Żłobek prowadzi gospodarkę finansową w formie jednostki budżetowej na zasadach określonych w ustawie o finansach publicznych.

2. Podstawą gospodarki finansowej Żłobka jest plan finansowy dochodów i wydatków.

3.  Żłobek uzyskuje środki finansowe z budżetu Miasta Tychy. oraz z opłat rodziców/opiekunów prawnych.

4. Żłobek może otrzymywać środki finansowe na dofinansowanie obniżenia dopłat za pobyt dziecka w żłobku na zasadach określonych w ustawie o rodzinnym kapitale opiekuńczym. (Dz. U. z 2022.1324).

 

Rozdział IX

Postanowienia końcowe

 

§15

1. Żłobek podlega wpisowi do rejestru prowadzonego przez Prezydenta Miasta Tychy.

2. Zmiany Statutu dokonywane są w trybie właściwym dla jego nadania.

 

 


 

 

Załączniki

Przeczytaj o systemie i przetwarzanych w nim danych

Tożsamość administratora systemu
Administratorem Scentralizowanego Systemu Dostępu do Informacji Publicznej (SSDIP), który służy do udostępniania podmiotowych stron BIP jest Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-583) przy Al. Ujazdowskich 1/3, który zapewnia jego rozwój i utrzymanie. Minister Cyfryzacji w ramach utrzymywania i udostępniania systemu SSDIP zapewnia bezpieczeństwo publikowanych danych, wymagane funkcjonalności oraz rejestrowanie i nadawanie uprawnień redaktorów BIP dla osób wskazanych we wnioskach podmiotów zainteresowanych utworzeniem własnych stron podmiotowych przy użyciu SSDIP zgodnie z art. 9 ust. 4 pkt 3 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429).
Minister Cyfryzacji, jako administrator systemu SSDIP jest jednocześnie administratorem danych osób wnioskujących o dostęp do SSDIP w celu utworzenia podmiotowych stron BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania.
Tożsamość administratora danych
Administratorem danych osobowych przetwarzanych w systemie SSDIP w zakresie osób wnioskujących o utworzenie podmiotowej strony BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania (redaktorów podmiotowych stron BIP) jest Minister Cyfryzacji.

Administratorami danych publikowanych na podmiotowych stronach BIP utworzonych w ramach SSDIP są podmioty, które daną stronę podmiotową BIP utworzyły. Podmioty te decydują o treści danych, w tym treści i zakresie danych osobowych publikowanych na podmiotowych stronach BIP, ich rozmieszczeniu, modyfikacji i usuwaniu.
Minister Cyfryzacji, jako Administrator systemu SSDIP w odniesieniu do materiałów publikowanych na podmiotowych stronach BIP jest podmiotem przetwarzającym. Może on ingerować w treść materiałów publikowanych na poszczególnych stronach podmiotowych BIP jedynie w przypadku, gdy właściwy podmiot, który daną stronę utworzył i nią zarządza utracił do niej dostęp lub z innych przyczyn utracił nad nią kontrolę.
Dane kontaktowe administratora systemu SSDIP
Z administratorem systemu SSDIP można się skontaktować poprzez adres email mc@mc.gov.pl, pisemnie na adres siedziby administratora, lub na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa.
Dane kontaktowe inspektora ochrony danych osobowych
Administrator systemu SSDIP wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować poprzez email iod@mc.gov.pl lub listownie – na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa. Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować wyłącznie w sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych osób składających wnioski o udostepnienie SSDIP, redaktorów poszczególnych stron BIP, oraz incydentów bezpieczeństwa.
W sprawach przetwarzania danych osobowych zawartych w treści materiałów publikowanych w ramach poszczególnych stron podmiotowych, należy się kontaktować z inspektorem ochrony danych podmiotu, którego strona BIP dotyczy, ich redaktorem lub kierownictwem podmiotu, który daną stronę podmiotowa BIP utworzył.
Cele przetwarzania i podstawa prawna przetwarzania
Celem przetwarzania danych publikowanych na stronach podmiotowych BIP przez poszczególne podmioty jest udostępnienie informacji publicznej wytworzonej w urzędzie i dotyczącej działalności urzędu. Podstawę prawną publikacji stanowi wypełnienie obowiązku prawnego, o którym mowa w art. 8 oraz art. 9 ust 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
Celem udostępniania systemu SSDIP przez Ministra Cyfryzacji jest umożliwienie podmiotom zobowiązanym, o których mowa w art. 4 ust 1 i 2 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, utworzenia i prowadzenia własnych stron BIP (co wynika z art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ww. ustawy).
Odbiorcy danych lub kategorie odbiorców danych
Dane osobowe w zakresie imienia, nazwiska, nr telefonu, nr faksu dotyczące redaktorów podmiotowych stron BIP oraz dane osobowe publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na poszczególnych podmiotowych stronach BIP są danymi udostępnianymi publicznie bez żadnych ograniczeń, w tym Centralnemu Ośrodkowi Informatycznemu w Warszawie przy Alejach Jerozolimskich 132-136, któremu Ministerstwo Cyfryzacji powierzyło przetwarzanie danych przetwarzanych w ramach platformy SSDIP.
Okres przechowywania danych
Dane dotyczące osób wnioskujących o udostępnienie systemu SSDIP oraz dane osób wyznaczonych na redaktorów stron podmiotowych przechowywane są przez czas, w jakim osoby te pełniły swoje funkcje oraz przez okres wskazany w przepisach prawa po okresie, w którym osoby te przestały pełnić swoje funkcje.
Dane osobowe osób zawarte w materiałach publikowanych w ramach podmiotowych stron BIP przechowywane są przez okres ustalony przez osoby zarządzające treścią tych stron.
Prawa podmiotów danych
Osoby, których dane są przetwarzane w systemie głównym SSDIP, w tym osoby składające wnioski o przyznanie dostępu do SSDIP oraz osoby będące redaktorami podmiotowych stron BIP, mają prawo dostępu do swoich danych, prawo do sprzeciwu, prawo ograniczenia przetwarzania oraz prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, o którym mowa powyżej. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora systemu tj. Ministra Cyfryzacji lub wyznaczonego inspektora ochrony danych na adres iod@mc.gov.pl.
Osoby, których dane są publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na podmiotowych stronach BIP maja prawo dostępu do danych, prawo do sprzeciwu, prawo do ograniczenia przetwarzania, prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, w którym ich publikacja jest wymagana. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora danych podmiotu, którego dana strona BIP dotyczy, lub wyznaczonego przez niego inspektora ochrony danych.
Prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego
Osobom, których dane są przetwarzane w systemie SSDIP lub na podmiotowych stronach BIP publikowanych przez poszczególne podmioty przysługuje prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych tj. do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO) z siedzibą w Warszawie przy ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
Informacja o dobrowolności lub obowiązku podania danych
Przetwarzanie danych osobowych osób składających wnioski o dostęp do SSDIP oraz osób wyznaczonych do redakcji poszczególnych stron podmiotowych BIP jest niezbędne dla zapewnienia kontroli dostępu i wynika z przepisu prawa, tj. art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429) oraz § 15 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej (Dz. U. Nr 10, poz. 68), w związku z art. 20a ustawy z dnia 17 lutego o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730, 848, 1590 i 2294) i przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2247).
Publikowanie danych osobowych na stronie systemu SSDIP oraz na podmiotowych stronach BIP jest dopuszczalne tylko wtedy, jeśli wynika z przepisów prawa, lub jeśli administrator danych uzyskał zgodę tych osób na ich publikację.



Zapoznałem się..